tirsdag den 14. oktober 2008

Glutenfrit rugbrød

Her er så den opskrift, som vi bruger hver uge. Vi bager et rugbrød i weekenden i vores bagemaskine og så har Noah brød til hele ugen.
Du kan også godt bage den i almindelig ovn - men denne opskrift tager sit udgangspunkt i en bagemaskine:

Ingredienser
66 g. hirseflager
66 g. boghvedekerner
66 g. solsikkekerner
33 g. hørfrø
33 g. sesamfrø
20 g. Husk fiber
66 g. boghvedemel
66 g. rismel
66 g. majsmel
40 g. svesker
4,5 dl. vand
2 spsk. olie
en lille smule salt
evt. en lille smule stødt fennikelfrø (10-15 stk.)
½ pakke tørgær

Start med at blende solsikkekerner, hørfrø og sesamfrø i en kaffemølle (alternativt en blender).
Bland så dette med de øvrige tørre ingredienser.
Blend sveskerne med vandet og kom dette samt olien i bunden af bagesmaskinen.
Hæld de øvrige ingredienser op i maskinen og tilsæt til sidst gæren.

Indstil så din bagemaskine på et stort fuldkornsbrød og sæt det evt. så det minimum bager 1 time.

Hvis du ikke har en bagemaskine blander du selvfølgelig bare ingredienserne som hvis det var et almindeligt brød. Her skal du så lige lade det hæve inden du former og bager det :)

Få flere glutenfri opskrifter - tilmeld dig nyhedsbrevet:









Tilmeld dig vores nyhedsbrev
* indicates required









Powered by MailChimp















7 kommentarer:

Anonym sagde ...

hej :) lyder som en superlækker opskrift, som jeg gerne vil prøve. men fordi at min mand er så nærig vil han ikke købe en bagemaskine til mig. tarveligt ikke? nå men så til mit spørgsmål: hvor lang tid skal den hævede dej have i ovnen?

hilsen Brigitte, på forhånd tak!

Anonym sagde ...

hej du, det er mig brigitte igen :)
glemte lige at spørge: hvor lang tid skal dejen hæve? det haster rigtig meget, så du må gerne vende tilbage med et svar hurtigst muligt.
på forhånd tak igen!

Bengaard sagde ...

Hej Brigitte,

Jeg vil tro, at du skal lade det hæve i ca. 1 times tid og så give det 1½ time ved 175 grader i ovnen.

Men det kan godt være, at du skal give det lige længere - du må lige forsøge dig frem :)

Skriv gerne tilbage, hvad du endte med at give det, så andre kan få glæde af det :)

De bedste hilsner - og god fornøjelse
Martin

Anonym sagde ...

hej Martin,
tusind tak for den hurtige tilbagevenden :) men jeg må sige at det hele endte op i hat og briller, dejen blev ikke som den skulle, efter hævningen blev det helt fladt, og og i ovnen gik der 5 minutter, så var det brændt på... men nu er jeg jo også bare verdens dårligste kok :) jeg ville ønske at jeg kunne smage det som i har lavet derhjemme, det smager jo nok godt i forhold til mit!

nå men tak for alt :)
hilsen Brigitte

Bengaard sagde ...

Hej Brigitte,

Sikke da noget hø!!
Ja, vores blev aldeles godt og hævede fint.

Men næste gang, vil jeg foreslå at du låner bøgerne Kernesund Mad eller Kernesund Økomad - der er der også nogle rigtig gode opskrifter på rugbrød i ovn!

Grunden til at vi brugte bagemaskinen var, at det var ekstremt let at sætte det over søndag aften og så var det klar mandag morgen :)

Rigtig god fornøjelse med det næste brød!

Martin

Anonym sagde ...

Hej.
Hvilket program skal man bruge på bagemaskinen??

Briss

Bengaard sagde ...

Hej Briss,

Vi har en funktion på vores bagemaskine, som hedder "Fuldkornsbrød" og størrelsen sætter jeg til "stor".

Hvordan din bagemaskines indstillinger er, har jeg lidt svært ved at give et bud på :)

De bedste hilsner fra
Martin