onsdag den 25. marts 2009

Bønnesalat - det perfekte tilbehør!

Forleden fik jeg serveret en bønnesalat i kantinen på mit arbejde, som inspirerede mig til selv at kaste mig ud i en (mere velsmagende) version :)

Den skal du selvfølgelig have glæde af - den er perfekt til stort set al slags kød (og gerne det røde kød!)

Du skal bruge følgende:

½ pose frosne grønne bønner (ca. 250 g.)
1 dåse kidneybønner
1 lille løg
2 fed hvidløg
1 håndfuld soltørrede tomater (i olie)
2 spsk. hakket persille
2 spsk. olivenolie
1 spsk. god edikke (jeg brugte en sherryedikke fra Bilkas Princip-serie)
1 spsk. citronsaft
1 knsp. vanillepulver
1 tsk. honning

Start med at sætte vand over til de grønne bønner. Når det koger, kommer du bønnerne op i vandet og lader dem være i vandet i 3 minutter. Hæld vandet fra og skyld dem i kold vand.
(Hvis du koger bønnerne for meget, så bliver de smattede og det ødelægger salaten totalt)

Kom 1 spsk. olivenolie i en gryde eller på en pande og varm det op. Kom løg og hvidløg ved og lad det stege ved svag varme. Løgene skal absolut ikke blive brune - de skal bare lige have lidt varme, så de bliver bløde og søde.

Bland den sidste spsk. olie, edikke, citronsaft, vanille og honnig i en skål. 
Kom hakket persille, kidneybønner og soltørrede tomater ved og bland så løg og de grønne bønner ved. Det hele skal mixes godt sammen.

Så er der serveret - og det smager MEGA GODT!

Ingen kommentarer: