torsdag den 28. januar 2010

Kartofler i Rømertopf

Da min søn fornyligt havde fødselsdag, havde han valgt at vi skulle have kyllinglår. Som den rømertopf-fanatiske-far jeg er, skulle det selvfølgelig sker i ler-vidunderet. Det blev til en god tomatsauce i bunden og over/underlår ovenpå.

Men der skulle også laves kartofler... og jeg havde nogle ret små kartofler, som jeg ikke orkede at skulle til at skrælle og spise som "almindelige" kogte kartofler.

Så jeg vaskede dem og så fandt jeg min lille rømertoft frem (den er vist beregnet til fisk). Jeg puttede dem op i sammen med 2 fed hvidløg, ½ rødløg skåret i tynde både og lidt olivenolie. Jeg krydrede det med salt og peber og blandede det godt rundt.

Efter blot 45 minutter i ovnen var der de skønneste små bagte kartofler med hvidløg!!! Nøj hvor var de gode!!!

I går valgte jeg atter at bruge rømertopfen. Denne gang stod den på roastbeef, så jeg skrællede nogle store kartofler og skar dem over. Så kom jeg igen et par fed hvidløg i, lidt olie, salt og peber og så roastbeefen ovenpå. Jeg kom også en lille smule vand ved, for at det ikke skulle blive for tørt.
I ovnen og en times tid efter var der bare de dejligste kartofler. De bliver simpelthen så intense i smagen.

Så prøv det bare - det skal nok blive et hit hos dig også :)

De bedste hilsner fra
Martin

Ingen kommentarer: